שפת גוף
איך לעמוד מול קהל?
שפת גוף היא מכלול של הבעות הפנים, התנועות והתנוחות של הגוף שנעשות במודע או לא במודע ומשקפות את התחושות והרגשות של האדם העושה אותן. זו השפה הראשונה שבה אנו משתמשים בחיינו, כך למשל תינוקות מתקשרים עם הסביבה באמצעות קולות, תנועות והבעות פנים. הרחבת הידע והגברת המודעות לגבי שפת גוף יכולה לתרום לנו בראיונות עבודה, כאשר אנו עומדים מול קהל או אפילו בשיחת חולין עם חבר, אז נוכל להבין טוב יותר את דבריו ואף נוכל לשים לב למסרים שהוא מעביר באופן לא מודע.
שפת גוף, כשמה כן היא, אמצעי תקשורת (שפה) בלתי מילולי (גוף). כפי שניתן לראות בתרשים מטה (ראה תרשים 1.1) תקשורת בין אישית מחולקת לתקשורת מילולית ותקשורת בלתי מילולית כאשר מסר בלתי מילולי מהווה ב- 93% מהתקשורת הבין אישית שלנו. כלומר, לאופן שבו נאמרים הדברים יש משקל רב יותר לעומתהתוכן של הדברים.
תקשורת בין אנשים מתקיימת כל הזמן, בכל העולם , לאורך כל חיינו ולכן חשוב שנדע כיצד להעביר מסר בצורה נכונה ואפקטיבית. מאמר זה מתמקד בתקשורת בלתי מילולית בשני מישורים עיקריים: כאשר אנו עומדים מול קהל ובראיונות עבודה. שני תחומים שמאוד מזוהים עם שפת גוף ומאוד שכיחים במהלך חיינו.
שפת גוף ועמידה מול קהל
כאשר אנו מעבירים מסר קיימים שישה אלמנטים של שפת גוף המשפיעים על אופן העברתו. ששת האלמנטים נקראים בראשי תיבות-
קול- מעביר המסר חייב להתאים את טון הדיבור, קצב הדיבור, והשתיקות, למסר אותו הוא רוצה להעביר. למשל: שימוש בטון נמוך, איטי ועצור כשמעבירים מסר עצוב (תקשורת קולית).
תנועה- תנועת הנואם משפיעה על הקשב של הקהל – קהל יעקוב באדיקות אחר דמות דינאמית שפעילה במרחב. לעומת זאת, נואם שאינו משתמש בתנועה עלול לגרום לקהל לעייפות ובמקרים קיצוניים אף להירדם, וכן להתעניין בגירויים אחרים שקיימים בסביבה.
ידיים- הידיים הן כלי חשוב להמחשה ולגישור בין הנואם לקהל השומעים ולכן אי שימוש בתנועות ידיים יוצר רושם של נואם משעמם ונוקשה, דבר שמוביל לירידת הקשב אצל הקהל. כדאי להקפיד על תנועות מרוחקות מהגוף מפני שהן מעידות על ביטחון ופתיחות. לעומת זאת, עדיף להימנע מתנועות מהירות, מקוטעות ועצבניות מפני שהן משדרות חוסר שקט. הצמדת הידיים לגוף או שילוב ידיים יוצר רושם של הגנה וחסימה.
מבט (קשר עין)- מעניק לנואם בטחון ויכולת ליצור קשר עם הקהל ו'לקנות' את אמונו. חשוב להקפיד על מבט שמתמקד כל פעם בנקודה אחרת בקהל כדי ליצור תחושה שיש התייחסות לכל אחד שיושב בקהל.
ביטחון- מתייחס לביטחון העצמי שמשדר הנואם לגבי עצמו והן לגבי התוכן של דבריו. ככל שהנואם משדר יותר ביטחון כך הקהל יאמין לו יותר ויראה בו דמות יותר מקצועית. דבר נוסף הוא התלהבות. הכוונה היא למידת האנרגיה של הנואם בעת העברת המסר. חשוב לשמור על איזון מסוים כדי שלא נראה מתלהבים מידי או בעלי ביטחון מופרז, דבר שעלול להוביל דווקא לתוצאה ההפוכה.
הופעה- הופעתו של הנואם צריכה להיות תואמת את המסר אותו הוא מעביר. הופעה לא הולמת או כזו שלא תואמת את המסר תפגע ביצירת אמון בקרב הקהל.
השימוש באלמנטים אלו הופכים את הנאום למעניין ומשכנע יותר. דוגמא לכך ניתן לראות בקרבות הדיבייט (עימות, ויכוח פורמלי בעל פה) שהתנהלו בין דונלד טראמפ להילארי קלינטון במסגרת הבחירות האחרונות לנשיאות ארצות הברית.
סיטואציות בהן עלינו לעמוד מול קהל לא מתרחשות רק בדיבייט אלא בשלל תחומי חיים, החל מהדרשה שמקריאים בטקס בר המצווה ועד לפרזנטציות שעלינו להעביר במקום העבודה מול לקוחות חשובים או מול צוות שעובד תחתינו ועוד.
שפת גוף וראיון עבודה
ראיון עבודה הוא סיטואציה שכיחה בחיינו ולעיתים אף מלחיצה אך זו גם ההזדמנות שלנו להוכיח את עצמנו, ומפני שאין שני לרושם ראשוני חשוב שנכיר כמה שיותר כלים שייסעו לנו ליצור רושם חיובי על המראיין.
להלן מספר כלים שיכולים לעזור לך:
- השתדל להיות חיובי וחייכן במידה. כשאנו מחייכים, אנו מוצאים חן יותר, רוכשים לנו חיבה וכבוד ואנו נתפסים כמתאימים ומוכשרים יותר. לכן חשוב גם לסיים את הריאיון עם חיוך, לא משנה איך התנהל הריאיון.
- הופעה– חשוב להגיע לראיון אסתטיים, נקיים, ובלבוש הולם המשדר הצלחה. מחקר שנערך ב 1991 (Behling & Williams) בדק את הקשר שבין סגנון לבוש לבין רושם של אינטליגנציה ורמת השכלה. במסגרת המחקר הציגו למשתתפים תמונות של סטודנטים גברים ונשים שלא היו מוכרים להם כשמחציתם לבשו טי-שירט וג'ינס ומחציתם לבשו חליפות. לאחר מכן ביקשו מהנבדקים לדרג את הסטודנטים שבתמונות לפי רמת האינטליגנציה וההשכלה שלהם. מצאו שסטודנטים שלבשו טי-שירטס וג'ינס דורגו ברמת אינטליגנציה נמוכה וברמת השכלה נמוכה יותר מאשר אלו שלבשו חליפה.
- מבט– שמירה על קשר עין מצביעה על ביטחון ואמינות, לכן השתדלו להימנע מהשפלת מבט.
- צורת הישיבה– מומלץ להימנע משילוב ידיים המשדר חוסר ביטחון והתנגדות. בנוסף, מומלץ להימנע ממשחק בחפצים שונים מפני שהדבר מעיד על חוסר עניין. יש לשבת בצורה נינוחה אך לא מידי, כמו להישען על השולחן בצורה חברית.
- לחיצת יד– אנחנו משדרים את מה שאנחנו מרגישים באמצעות האופן בו אנחנו לוחצים את היד ולכן חשוב שהלחיצה תהיה מאוזנת, לא נוקשה מידי ולא רכה והססנית. בנוסף, חשוב להקפיד שהיד תהיה יבשה.
המחקרים מראים שהיחס הוא כזה שרק ב- 7% ישפיע התוכן של דבריך, 38% ישפיע השימוש שלך בקול, ו- 55% תשפיע שפת הגוף בה תשתמש.
מתוך סקירה זו ניתן לומר כי שפת גוף מהווה כלי חשוב ועיקרי בתקשורת שלנו עם אנשים וכי הרחבת הידע בתחום והגברת המודעות כלפיו תעזור לנו לקרוא ולהבין אנשים בצורה טובה ומעמיקה יותר, בין אם אנחנו נמצאים בדייט, בראיון עבודה או בפגישת עסקים. בנוסף, אנו יכולים ללמוד על האדם היושב מולנו דרך סגנון הישיבה או ההליכה שלו, הבעות הפנים שלו, תנועות הידיים וכו'. חשוב לזכור לפרש את שפת הגוף בתוך ההקשר שבו היא מתבצעת, כך למשל, שילוב ידיים במהלך ראיון עבודה לא בהכרח מעיד על התנגדות, לפעמים אנשים משלבים ידיים מפני שזה נוח להם או שאולי קצת קר להם.
מקורות:
- תמיר בן ארי, ש' (ח"ת). שפת הגוף בראיון לקבלת עבודה. אוחזר מתוך http://www.tadmit4u.net/bodylanguage/b51-1.html.
- יהב, ש' (2012). החיוך כמקור אנרגיה וחיים. אוחזר מתוך http://www.infomed.co.il/article-1807/
- שפת גוף, (ח"ת). בתוך ויקיפדיה. אוחזר מתוך ויקיפדיה
- זמיר, ש. ואהרוני, ח. (2008). עוצמת ההוראה הלא מילולית. הד החינוך, 7, 50-51
- http://www.sfat-haguf.co.il/
- סדנת אימון לעולם התעסוקה (2015). עץ הדעת, מרכז לפיתוח אישי, קבוצתי וארגוני.
- Behling, D., & Williams, E. A. (1991). Influence of Dress on Perception of Intelligence and Expectations of Scholastic Achievement. Clothing and Textiles Research Journal, 9(4), 1–7.
- מאמר זה אינו מאמר מחקרי.