הגדרת המנהיגות מדברת תמיד על המנהיג, בעל היכולת להניע אנשים לעבר מטרה משותפת; וזאת ללא שימוש במקור סמכות פורמאלי, כלומר ללא שום כפייה. הגדרה זו נכונה, אך בעולמנו היא בדרך כלל מתבטאת במנהיגות השואפת להשיג כוח, כמו בדוגמה של מנהיגות פוליטית. או מנהיגות בעולם העסקי הרואה בעובדים המונהגים אמצעי ליצירת רווחים עבור העסק. מנהיגות זו, המתבטאת במקרים רבים בצורה הישגית ואף כוחנית, משיגה בדרך כלל מטרות לטווח קצר ואף ניתן לראות בה מאפיינים של ניצול – המונהגים נועדו לשרת את אינטרס המנהיג. אך מה לגבי מנהיגות חינוכית, זו שנוטעת ערכים במונהגים, זו אשר גם המונהגים זוכים בה לתועלת?
מנהיגות מעצימה
מנהיגות חינוכית היא תפיסה שונה לגמרי – אין מטרתה לרתום את המונהגים לצורך השגת מטרות, כמו למשל מטרות פוליטיות. התפיסה של מנהיגות חינוכית שואפת להעצים את המונהגים, להראות להם את המסוגלות האישית; להגיע להישגים שהם לא חשבו שיוכלו להגיע אליהם. בניגוד למנהיגות פוליטית השואפת להשיג תוצאות מהירות בקלפי, מנהיגות חינוכית היא מסע לטווח ארוך הדורש סבלנות רבה. מנהיגות חינוכית בעצם מכינה את האנשים, את המונהגים, לאתגרים שיעמדו בפניהם בעתיד ובכך הופכת גם אותם למנהיגים.
כל אחד יכול להיות מנהיג
כל אדם יכול להתפתח ולהיות מנהיג, זוהי אינה נחלת מעטים. מנהיגות חינוכית אשר מחכנת לתכונות הבאות מצמיחה מנהיגים:
חזון המנהיג – החזון הוא מה שבעצם מאחד את האנשים. על המנהיג להלהיב בחזונו ולטעת במונהגים את האמונה שזה אפשרי ואף נדרש.
דוגמה אישית – נאה דורש, נאה מקיים; על המנהיג לתת דוגמה אישית ולא לצפות מהמונהגים לעשות דברים שהוא עצמו אינו מוכן לעשותם.
העצמה אישית – על המנהיג לאפשר למונהגים לצמוח ולהפוך למנהיגים בפני עצמם. זה בעתם מתקשר לתכונות האחרות, זה נעשה בעזרת דוגמה אישית.
מנהיגות במערכת החינוך
ישנם אתגרים רבים העומדים בפני הפרט, החברה והמדינה, ותפקידה של מערכת החינוך היא להכין את התלמידים לאתגרים אלו. איננו יודעים אלו אתגרים יביא איתו העתיד אך אנו מסוגלים לתת לתלמידים את הכלים הנכונים איתם יתמודדו עם האתגרים בהצלחה. חינוך למנהיגות הוא צו השעה ויש לשלבו במערכת החינוך. עלינו להדגים לתלמידים את המסוגלות האישית שלהם ולהביא אותם להישגים.
על מנת לפתח מנהיגות יש לנטוע בקרב קהל היעד של ההדרכה את תחושת המסוגלות העצמית, כלומר ההבנה שניתן להשפיע על אנשים אחרים. יש לעודד אותם לדפוסי חשיבה עצמאיים, גם אם הם שונים מהמקובל. כלומר מותר ללכת נגד הזרם.
הדבר השני שיש לעשות הוא לפתח מודעות עצמית אצל כל אחד, לגבי מאפייני התנהגותו והשפעתם על אנשים אחרים. בעזרת סדנאות ותרגילים ניתן לשפר את ההקשבה והתקשורת הבין אישית, להציב חזון, לתכנן ולעבוד בצוות לצורך הגשמת המטרה. כך ”נולדים“ מנהיגים.